Den visuelle identiteten til Ecco IT består av logo, symboler, fonter, farger og bilder. Det er viktig for organisasjoner å fremstå visuelt likt i alle kanaler. Designmanualen beskriver regler for bruk av designprofilen og skal dermed etablere og opprettholde en solid visuell identitet.
vår flotte logo
ECCO IT er et sterk navn. Det klinger godt, og det har en direkte relasjon til virksomheten. Det handler å sende og motta informasjon – altså kommunikasjon.
Logoen har rene og tydelige linjer og fremstår moderne, i tillegg med en form som står godt over tid. Logoen er tydelig, enkel å lese, og enkel i bruk på ulike flater.
Vi har valgt to farger i logo. En mørk gråblå farge,og en sterk og tydelig grønn farge. Fargene står i god kontrast til hverandre.
Den gråblå fargen skaper trygghet, samtidig som den understreker profesjonalitet og tydelighet.Den grønne har til hensikt å vise at vi som selskapalltid er opptatt av utvikling, fornyelse, og at vi ønsker å ta vare på miljøet vårt.Sammen fremstår fargene rett og slett somi et slags perfekt samspill.
Positiv logo brukes på lyse flater, mens negativ logo brukes på mørke flater. Grønn «it» og symbol skal alltid være grønne
Sikkerhetsavstand = størrelse av "e" ( her kalt x )"
e = x
Logo- plassering
Logoen er det viktigste basiselementet i vår overordnede visuelle fremtonging. Logoen skal alltid plasseres på en konsekvent og forutsigbar måte. Logoen bør som standard plasseres på en overflate uten forstyrrende elementer som tekst, grafikk og bilder.
Det er definert en sikkerhetsavstand på alle sider rundt logoen. Symbolet og skrifttypen i logoen har et satt størrelsesforhold, og skal aldri splittes opp eller strekkes i verken bredde eller høyde. Det er ikke tillatt å endre eller justere fargene.
Logo med slogan
Et slagord er et slags løfte om hva merkevaren vår kan gjøre for kunden. Eller hva vi ønsker at merkevaren vår helst skal assosieres med.Vi har tenkt på et slagord som er presist og kortfattet.
Et slagord som er enkelt å uttale, enkelt å huske, og som underbyggerselve logoen og virksomheten vår. Slagordet sier noe omat vi er handlekraftige. At vi har et årvåkent blikkoverfor krav til raske omstillinger i et marked i stadig endring.Det beskriver oss som jobber her. Det sier noe om hvilken holdning vihar til hverandre her på huset, våre kunder og andre relasjoner.
Vi er alltid på ballen, og påskrudd i forhold til å finne de besteløsningene sammen for kundene våre.Kort og godt; vi er her for hverandre, og vi er her for deg.
Det grafiske mønsteret er en videreføringav symbolet som følger den nye logoen. Byggestenene i symbolet er satt sammen avnoen enkle, men stramme symmetriske prikkerog streker.Dette gir oss stor grad av fleksibilitet tilå variere mønster etter behov uten at vitrenger å være fastlåst.Det gir oss et spennende uttrykk, som ogsåkan benyttes som infografikk.
Tanken er også at mønsteret skal underbygge og forsterke det nye slagordet – always connected.Prikkene og strekene forbinder hverandre.Men også uten streker fremstår symbolet som ensamling av data som går på kryss og tvers.Trådløst eller ikke. Det handler om deling avinformasjon, kommunikasjon, operasjon, kontrollog samhandling på tvers av ulike systemer.Symbolet visualiserer at alt hengersammen med alt.
Enten man er det bevisst eller ei så tar vi mennesker avgjørelser på følelser. Om vi skaffer oss en livspartner, kjøper ny bil eller rett og slett skal ha oss noe mat. Ikke noe setter følelsene mer i sving enn farger. Farger er noe vi forholder oss til hver dag.
Vi mennesker blir mer og mer bevisste på design og farger etter som tiden går. Aldri før har det vært så viktig for oss som ønsker å vise igjen i markedet og ønsker å tilstrebe oss en viss profil, at vi har et bevisst forhold til hva farger kan gjøre for vårt etterlatte inntrykk.
Heue Haas Grotesk er hovedfonten til ECCO IT. Denne brukes i på headinger i kommunikasjons- og markedsmateriell. Heue Haas Grotesk er en del av Adobe-pakken og kan lastes ned her.
Fonten Open Sans brukes som brødtekst i headinger i kommunikasjons- og markedsmateriell. Den er og en del av Adobe-pakken. og kan lastes ned her.
I intern kommunikasjon som PowerPoint og andre presentasjoner brukes Arial.